tisdag 17 december 2013

Sammanfatting Bloggar

Den här veckans ämne har varit bloggar, och hur dessa fungerar och används. I första inlägget förklarade jag bland annat vart ordet blogg kom ifrån, men också hur jag skulle lägga upp dom följande två inläggen. Då bestämde jag mig för att dela upp det i tre kategorier som jag skulle gå igenom, och dessa var SEO (Search Engine Optimization), relationen till sociala medier samt hur man gör gör att blogga på ett bra och smart sätt.

I andra inlägget börjar jag med att förklara bloggandet lite mer innan jag går in på Search Engine Optimization, men när jag väl kommer till det refererar jag en artikel som Ken Lyons på Search Engine Watch (2013). Han skriver om hur man förbättrar hur man ökar sin SEO, i sex olika steg. Han pressar framförallt att det är viktigt att dela på många sociala medier, eftersom det ökar antalet länkar till ens blogg på olika sidor.

Jag disktuterar även sociala medier och nätverk i det sista inlägget. Något väldigt bra som Kimberly Reynolds på Social Media Examiner (2013) säger är att man inte bara ska ha en länk i stil med ”Följ mig här!” (samma princip gäller för Gilla-knappen på Facebook), utan man ska ge läsaren en anledning att följa ens blogg. Till sist tar jag upp en artikel av Norm Schriever på The Huffington Post (2013). Han skriver att titeln på bloggen är det viktigaste, eftersom det är det första intrycket man får. Dels alltså på bloggens namn, men särskilt på titlarna på inläggen, som ska locka nyfikenhet och klick.

Eventuellt kan jag har smalnat av bloggar något och bara plockat några bitar ut det stora smörgåsbordet, men jag tyckte att dom här tre faktorerna var mest intressanta, och jag lyckades även få med ytterligare fakta utöver dessa moment.


Källförteckning:

Lyons, Ken. Search Engine Watch (2013) [Elektronisk] Tillgänglig: http://searchenginewatch.com/article/2270685/Boost-Your-Blogs-SEO-Mojo-with-These-6-Simple-Actionable-Steps [2013-12-12]

Reynolds, Kimberly. 5 Creative Ways to Get More Traffic to Your Blog Posts (2013) Social Media Examiner [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.socialmediaexaminer.com/5-creative-ways-to-drive-more-traffic-to-your-blog-posts/ [2013-12-13]

Schriever, Norm. 10 Ways to Increase Your Buisness Blog Traffic by 227 Percent (2013) The Huffington Post [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.huffingtonpost.com/norm-schriever/10-ways-to-increase-your-_b_3864318.html [2013-12-13]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar