lördag 21 december 2013

Kommentar till Evelina Walter Essä

Essän finns tillgänglig här, och Evenlina Walters blogg hittar man här

Välskriven essä. Du använder dig av många och varierade källor, vilket ger en större trovärdighet till artikeln, samt att texten är välformulerad. Det jag kan känna att jag personligen saknar är exempel när du listar de olika sociala medierna. Exempelvis, under podcasting kanske man skulle kunna ge ett eller två exempel på podcasts som använder sig av det mediet för att marknadsföra sig själva. Fredrik och Filips Podcast (2013) skulle du kunna referera till, dom använder podcasting för att stärka sitt varumärke. Samma sak skulle man kunna göra under blogg och Instagram, bara för att få någonting så man kan kontextualisera det du skriver om.

Något annat som jag tänkte på under delen om Instagram är att du skriver att det är ett av dom mest populära medierna, men att det inte är på lika god väg som Twitter och Facebook. Jag tror att alla vet detta, men det kanske vore bra att förankra detta i någon källa för att öka kredibiliteten i artikeln ännu mer. I de flesta fallen har du en källa till det du skriver, exempelvis första stycket under “Det personliga varumärket i sociala medier”, men jag har hittat ett par andra stycken där det kan vara bra att ge en källa.

Under bloggdelen skriver du att det viktigaste är att sprida sin blogg via sociala medier. När jag skrev om bloggar hittade jag en artikel på The Huffington Post av Norm Schriever (2010) där han påstår att titeln i bloggen är det viktigaste, men han nämner också som du att nyckelord också är en stor faktor i att sprida sin blogg. Sen tror jag inte det finns någon perfekt formel för det, alla sådana artiklar är ju mer eller mindre åsikter, men det kan vara bra att förankra åsikterna i någon annans, så att man inte ser ut som den enda som säger detta.

I din slutsats skriver du marknadsföringen med hjälp av dessa medier har ökat stort på bara några få år. Just det här fallet är lite annorlunda, här handlar det inte om åsikter, utan om fakta. Man vet ju att det har ökat, men det kan vara svårt att hitta statistik på det. Jag har däremot hittat två artiklar tre år från varandra (2010 och 2013), som man kan använda som jämförelse. 2013 skriver Tom Pick att 93 % att:

“93% of marketers use social media for business.”

Vi kan se att ditt påstående stämmer genom att kolla på vad Michael A. Stelzner skriver i sin rapport från 2010:

“Marketers are mostly new to social media: A significant 65% of marketers surveyed have only been involved with social media marketing for a few monthsor less.”

Som jag sa från förut, det du skriver stämmer ju, men jag tror det är väldigt bra att försöka hitta källor till varje liknande mening, annars blir det ju ett påstående, vara sig alla vet att det är sant eller inte.

I övrigt kan jag inte se någonting annat. Jag tror att du kan se dom andra gångerna där detta också kan appliceras, och jag vill påpeka igen att det är en bra skriven och välformulerad artikel. Även om det kanske fattas några delar som behöver källor, vill jag ändå påstå att du använder källor på ett bra sätt - alla underrubriker använder sig av minst en källa.

Källförteckning:

Filip och Fredrik (2013) SBS Media Group [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.filipochfredrik.com/ [2013-12-21]

Schriever, Norm. 10 Ways to Increase Your Buisness Blog Traffic by 227 Percent (2013) The Huffington Post [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.huffingtonpost.com/norm-schriever/10-ways-to-increase-your-_b_3864318.html [2013-12-13]

Pick,Tom. Vital Social Meida and Digital Marketing Statistics Rest 2013 (2013) Social Media Today [Elektronisk] Tillgänglig: http://socialmediatoday.com/tompick/1647801/101-vital-social-media-and-digital-marketing-statistics-rest-2013 [2013-12-21]

Stenzler, A Michael. Social Media Marketing Report 2010. (2010) Social Media Examiner [Elektronisk] Tillgänglig: http://imfcon.com/PDF/SocialMediaMarketingReport2010.pdf [2013-12-21]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar