söndag 22 december 2013

Kommentar till Jonatan Andresson Essä

Essän finns tillgänglig här.
Jonatan Andresson blogg hittar man här. 

Jag kan börja med att ta upp det jag tyckte var bra med din essä. Du ger många referenser i din text, vilket ger en autensitet till artikeln. Uppbyggnaden i dokumentet gör att den ser snygg och välstrukturerad ut, vilket i sin tur gör den enklare att läsa. Meningsuppbyggnaden tycker tycker jag också fungerar bra, och hela texten flyter på i en bra rytm, vilket vidrar ännu mer till att den är behaglig att läsa.

Men det var också några saker jag tänkte på genom essä, och den första är titeln. Jag tycker att det låter mer som en titel till ett tjänst inägg i bloggen snarere än en essä, och kanske kunde du använt dig av en frågeställning istället. “Hur tjänar man pengar på Youtube” till exempel (inte just det kanske men du förstår vad jag menar). Personligen tycker jag inte det är någon enormt bärande del med titlen, utan snarare innehållet, men det kanske är något att ha i åtanke.

Under “1.3 Youtube och dess möjligheter” hittade jag någonting som jag kanske inte fattar eller har fel om, men precis innan citatet så står det “Varje”, som om en mening precis skulle börja där. Om det är ett missat ord eller någonting du ska lägga till vet jag som sagt inte, men jag bara pekar ut det om det kanske är något du har glömt eller liknande. Samma sak händer ovanför citat under “2.1.3 Pengar utanför Youtube”, men där fattar jag kontexten, att han säger sin anledning, men det kanske hade kommit fram tydligare om man skrev att “han ger ett citat på detta”, istället för att ha med det i hela meningen. Återigen, något som bara jag personligen reagerade och kanske jag är minoritet som inte fattar, men bara en tanke.

Någonting som jag som kanske också skulle kunna vara bra och ta upp är idéen med Multi-Channel Networks (2013). Det är alltså en organisation som affilierar sig med olika kanaler och hjälper dom med marknadsföring, öka intäkter och så vidare. Ett exempel på en MCN är Rooster Teeth (2013) som allstå samarbetar med videoskapare för att skapa en form av community. Dom skapar ju eget innehåll också, men går man in på deras youtubekanal kan man se material producerat av andra, för dom. Det kan liknas med att TV-kanaler vänder sig olika produktionsbolag för att skapa innehåll för dom, som sedan kan visas på deras kanal.

Det sista jag tänkte ta upp är slutsatsen. Kan känna att det kanske skulle kunna fyllas på med några referenser, eftersom det just nu i slutsatsen inte verkar finnas några sådana. Att Nigahiga ville bli ressigör kan jag exempelvis inte hitta något på - och inte för jag säger att du hittar på det, utan bara att det skulle öka kredibiliteten om du källförteckna det. Annars i essän referas det välidgt bra till liknande fakta, vilket var anledningen till att jag reagerade på det.

Vet att det är relativt tunt med referenser i kommentaren, men essän är så pass välskriven och framförallt väldigt välrefererad, så jag kan känna att jag inte kan bidra mer på den delen. Som sagt, det kanske hade varit bra att ta upp Multi-Channel Networks, eftersom det ändå finns en hel del kanaler som går efter den modellen.



Källförteckning:

Multi-Channel Networks (2013) Youtube [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.youtube.com/yt/creators/mcns.html [2013-12-22]

Rooster Teeth (2013) [Elektronisk] Tillgänglig:  http://roosterteeth.com/home.php [2013-12-22]

Rooster Teeth (2013) Youtube [Elektronisk] Tillgänglig: https://www.youtube.com/user/RoosterTeeth [2013-12-22]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar