söndag 15 december 2013

Inlägg 3 om Bloggar

Glöm inte att följa mig på Twitter: https://twitter.com/Marcus_Blomgren

I mitt första inlägg skrev jag hur vi skulle kolla på hur bloggar står sig mot sociala medier. Det jag inte tänkte på då var ju att bloggar och går in i den kategorin, och att Facebook och Twitter kan gå under termen till sociala nätverk, enligt Fauzia Burke, The Huffington Post (2013). I samma artikel skriver hon också hur dessa två komponenter finns snarare för att komplettera varandra än att stå emot.

Det finns en del sociala medier att välja mellan där blogg är ett exempel och podcasts, nyhetsbrev och videos är andra. Med alla dessa är dock poäng mer eller mindre den samma; att nå ut till folk med din vision, vad det nu kan vara. Detta är essentiellt i dessa tider, enligt Burke, obligatoriskt för att nå till så många som möjligt. En viktigt del av detta är också att se det snarare som ett maraton än ett race, eftersom det kommer ta lång tid att få en föjarebas.

Även om sociala medier och nätverk är viktigt för att driva trafik till sin blogg, säger Kimberly Reynolds på Social Media Examiner (2013) att det inte riktigt räcker med att bara dela en länk på Facebook, Twitter och Google+. Folk behöver dels en anledning till att klicka och inte bara en ”Följ mig”-liknande länk, men det är också viktigt att tänka utanför dom tre stora sociala nätverken som jag precis nämnde. Reynolds skriver att det finns många mindre sociala närverk/medier som är väldigt aktiva med en dedikerad medlemsbas. Hon nämner exempelvis Quora.com, som är sida där medlemmar får skapar allt innehåll, och att medlemmarna tenderar att vara affärs- och akademibaserade. Vine ska också vara ett bra verktyg för att ge en kort preview av sin blogg, eftersom Vine ändå är så pass stort.

I en annan artikel på The Huffington Post, av Norm Schriever (2013), skrivs det att titeln är den absolut viktigaste faktorn i att driva trafik till sin blogg. Han förklara detta genom att säga att det är första intrycket som man får när man ser bloggen, och att det intrycket är oerhört viktigt. Titeln ska också vara kort, under 140 tecken, för att exempelvis kunna twetta ut det. En annan viktig del att öka besökarantalet är att korta ner hemsidans namn så att det är enkelt att komma ihåg. Foton är en ytterligare en viktig faktor, eftersom det fångar ögats uppmärksamhet mycket bättre än bara vanlig text, och nämner att samma regel gäller på sociala närverk som Facebook och Twitter.

Man skulle kunna gå igenom hela dagen olika sidor med tips på att öka trafiken till en blog, men nu har vi gått igenom några. Vi kan konstatera att det är viktigt att integrera bloggen med sociala medier, att första intrycket är viktigt, och att man inte får förvänta sig fullt genomslag över kort tid.

Källförteckning:

Burke, Fauzia. Social Media vs. Social Networking. (2013) The Huffington Post [Elektronisk] Tillgänglig:  http://www.huffingtonpost.com/fauzia-burke/social-media-vs-social-ne_b_4017305.html [2013-12-13]

Reynolds, Kimberly. 5 Creative Ways to Get More Traffic to Your Blog Posts (2013) Social Media Examiner [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.socialmediaexaminer.com/5-creative-ways-to-drive-more-traffic-to-your-blog-posts/ [2013-12-13]

Schriever, Norm. 10 Ways to Increase Your Buisness Blog Traffic by 227 Percent (2013) The Huffington Post [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.huffingtonpost.com/norm-schriever/10-ways-to-increase-your-_b_3864318.html [2013-12-13]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar